Missing Saigon, Enjoying Koh Rong (Cambodia) - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tim Salet - WaarBenJij.nu Missing Saigon, Enjoying Koh Rong (Cambodia) - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Tim Salet - WaarBenJij.nu

Missing Saigon, Enjoying Koh Rong (Cambodia)

Door: Tim

Blijf op de hoogte en volg Tim

19 Mei 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Vanaf heden zijn wij echte busguru's! Van noord naar zuid Vietnam alleen maar met de bus. Het plan was met de trein, maar het mooie van deze hele trip is dat een plan helemaal niet nodig is. Wij zien een bus, de prijs en stappen in, ongeacht de omstandigheden (snikheet, geen airco, geen beenruimte, gekke chauffeurs, kukelende hanen om je heen, schreeuwende mensen, het maakt niets uit!).

Van Da Lat naar Ho Chi Minh City hadden we weer zo'n leuke rit te pakken. 8 uur in een bus zonder beenruimte, geen stopplekken en kippen om ons heen! Dat waren lange uurtjes, achteraf met een ander stel goed om kunnen lachen. Ho Chi Minh City is een grote, drukke en mooie stad. Niet te vergelijken met Hanoi, Luang Prabang of Bangkok. Het heeft grote gebouwen, veel groen, het is er netjes en je hebt super veel leuke eetplekjes. De eerste dag hadden we een tour naar de Mekong Delta geboekt. Naar verschillende eilandjes geweest en lekker rondgevaren. Tweede dag zijn we naar een groot waterpark geweest, Dam Sen genaamd. Meer dan 10 hoge glijbanen (Kamikaza, multislides, crazy tubes, etc), voelde me als een kind zo blij. We waren bijna de enige toeristen en die glijbanen waren niet altijd voor onze lengtes gemaakt, we gingen vaak iets harder waardoor we vaak een applaus kregen als we uit de glijbaan stuiterden.

Derde dag naar Cu Chi tunnels geweest. Stuk geschiedenis van Vietnam, was interessant en indrukwekkend (in tijden van oorlog hebben de mensen daar onder de grond geleefd). Dit uitstapje was maar een halve dag, en aangezien het ons wel leuk vond om een keer ons haar te laten knippen, en het wel nodig was, zijn we op zoek gegaan naar een kapper! Tim wilde graag een local haircut in een steegje, Es liep met zware twijfels naar binnen. Tim's haar kreeg een grondige beurt inclusief hoofdmassage, zag er heel netjes uit dus Es besloot het toch maar te doen. Zij kreeg ook een grondige knipbeurt, alleen niet in de goede zin van het woord. Ze liet een plaatje zien van het kapsel wat ze wilde en kwam naar buiten met een soort van Abba meets Rolling Stones kapsel. Oke.. Groeit wel weer aan zullen we maar zeggen!

Laatste dag was relext, voetmassage, beetje shakes drinken en naar het gekke verkeer kijken. Het was tijd om Vietnam te verlaten, we hebben echt een top tijd achter de rug, heel veel afwisseling in landschap, mensen, klimaat en activiteiten. Super!

De volgende dag de bus gepakt naar Phnom Phen. 25 dollar afgetikt bij de grensovergang en wederom een visum in ons paspoort (begint al een mooi boekje te worden). Na een fijne busrit aangekomen in de hoofdstad van Cambodja. Op het eerste zicht lijkt het een beetje op Thailand, veel tempels (boedhisme overheerst hier), de tuk tuk is back, mensen zijn aardig en niet opdringerig. Nadat we in ons hostel waren gevestigd meteen op pad gegaan. Mooie wandeltocht over de boulevard langs de mekong (royal palace en night market). Op de night market gegeten zoals we dat ook in Chiang Rai hebben gedaan alleen dan op de grond, super leuk concept. Daarna teruggelopen naar ons hostel, dat was nog een heel avontuur. Op een bepaald punt van onze terugweg was ik al overgestoken (zag een gaatje in het drukke verkeer en dacht dat Es achter mij liep). Daarna verder gelopen, beide aan andere kant van de weg, zodat we een goed moment konden kiezen dat Es mijn kant op kwam (dat was ook de kant van ons hostel). Op het kruispunt zag ik Es nog een foto maken van het indepence monument, plots ging ze de andere kant op en zijn we elkaar uit het oog verloren. Elkaar bijna 3 uur kwijt geweest en uiteindelijk bij het hostel in de armgen gevlogen, was even zweten. Volgende stops: Sihanoukville & Koh Rong Island. Tabee

• 19 Mei 2014 - 21:57

Mathilde Salet:

Lieve Esther en Tim,

Wat een avonturen al weer!!
    Elkaar drie uur kwijt zijn is wel heel spannend in een dergelijk land.
    Het weerzien des te fijner. Ik geniet van jullie reisverhalen en reageer hier dan ook graag op.
    Maar of het aankomt weet ik niet zeker.
    Nog heel erg bedankt voor de mooie kaart die ik met mijn verjaardag ontving.
    De familiedag viel in het water, dus geen bos maar wel een heel geslaagd plan B
    met een bezoek aan het streekmuseum.
    Kijk steeds op de kaart waar jullie zitten , nu toch in de buurt van Indonesie schat ik.
    Tot het volgende verslag, nog vier weekjes en we zien elkaar weer!!
    Liefs OMI

• 19 Mei 2014 - 23:07

Mariet En Theo:

Oef die Esther en Tim,
    Wat een verhalen toch! We gaan straks eerst even naar de foto's van Esther's kapsel kijken. We zijn erg benieuwd! Jullie verslagen zijn heel leuk om te lezen en we zien het zo voor ons als jullie tussen de kippen in de bus zitten.
    En we hebben het ook nog zo gezegd: KIJK UIT BIJ HET OVERSTEKEN! Wij zijn in elk geval wel blij dat jullie elkaar weer gevonden hebben. Dat zullen toch wel wat benauwde uurtjes zijn geweest. Drie uur is dan lang. Hier is het vandaag ook al tropisch warm en morgen doen ze er nog een schepje bovenop. We zien uit naar het volgende verhaal!
    Lieve groeten van Mariet en Theo!

• 21 Mei 2014 - 09:36

Leon:

Mooi man. Geniet er nog van!

Tags: Esther