Van Thailand naar Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Tim Salet - WaarBenJij.nu Van Thailand naar Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Tim Salet - WaarBenJij.nu

Van Thailand naar Laos

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Tim

09 April 2014 | Laos, Luang Prabang

Ondertussen zijn we in Luang Prabang beland, na een hele lange boottocht.

Op de weg naar de boot hadden we een paar Nederlanders leren kennen die ook deze kant uit bingen, en op de boot zelf waren we opeens omringd door Nederlanders, heel apart terwijl je zo ver weg zit. Die mensen vergaten gewoon dat ze Nederlands tegen ons konden praten omdat ze helemaal aanhet engels gewend waren.

Maar goed, de boot! Bijna te laat voor de boot vulden we de laatste plaatsen op. Lesje voor de volgende dag zodat we wel samen kunnen zitten. De reis was prachtig door de mooie natuurvan Laos en we keken onze ogen uit. Rond 17u kwamen we op de tussenstop aan, een authentiek dorpje genaamd Pakbeng. We werden onthaald met "want to buy good weed/marihuana?!" en vette karaoke. Dat laatse is een dingetje hier hoor! Na wat gegeten te hebben gaven we de karaoke een kans, lekker in het Laos meezingen en ondertussen probeerden ze ons dronken te voeren met gratis drankjes. Gekke bedoening! Op een gegeven moment was het mooi geweest en zijn we kaartspelletjes gaan doen met de Hollanders. Terwijl ik nog met iemand aan het uitmaken was wie de shithead (verliezer) was, hoorde ik ineens vreemde liedjes en vrolijke kreten aan de overkant. Wij kijken, staat Tim daar met nog iemand tussen de oude locals dansjes te doen. Ze schoven meteen een stoel voor me aan en duwden shotjes van een sterke vieze drank onder mijn neus. Ze bleven maar komen met die shotjes en accepteerden geen nee! Ook het zingen, klappen en dansen bleef maar door gaan, echt mooi om te zien. Dit was echte cultuur wat wij daar ervaarden, en dat groepje mensen was ook minimaal 70 jaar. Wij vermoeden dat ze een soort van verjaardag aan het vieren waren.

De volgende dag weer om half 9 in de boot, eigenlijk hadden we het er wel een beetje mee gehad om steeds te zitten maarja we moesten nog tot half 6. Toen we eindelijk aankwamen moesten we nog een stuk met de tuktuk naar de stad en hebben we meteen ons hostel opgezocht.

De volgende dag hadden we fietsen gehuurd om de boel te verkennen (wat een klotefietsen hebben ze hier!) maar toen kregen we het zo ontzettend warm dat toen we een bordje met swimming pool tegen kwamen we direct zijn afgedraaid. Super mooi zwemparadijsje, hoort er eigenlijk niet echt thuis opzo'n arme plek, maar wij waren er erg blij mee! Verder gegeten bij een vegetarisch buffet op de night market, was ik helemaal mee in mijn nopjes haha. Daarna nog evenover de market gegaan en een gaaf barretje in jungle sfeer bezocht.

Luang Prabang lag hoog in onze verwachtingen, en we hebben wel al wat leuke tips gekregen, maar het heeft ons nog niet voor zich gewonnen. Vrij prijzig hier (in vergelijking met thailand) en het stadje vinden we niet bijzonder mooi. Buiten de stad volgens mij wel dus dat willen we snel op de scooter gaan verkennen.

We zijn een beetje verwend geraakt door Thailand geloof ik, we zijnbenieuwd wat Laos ons nog meer gaat brengen!

• 09 April 2014 - 08:30

Mariet En Theo:

Hoi reizigers!
    Wilde taferelen in de Bush-bush van Laos met verdovende middelen, gokspelletjes, illegale kopieën en oude mensjes die uit hun dak gaan. Het moet niet veel gekker worden. Tja, daarvan ga je vanuit een boot naar de wallenkant zitten staren, urenlang. Leuk! Voorzover dat woord de lading kan dekken. Bedankt voor jullie mooie verslagen. Wij genieten mee. Kapotte tuk-tuk? Stuk-stuk.

• 10 April 2014 - 11:48

M.M. Salet:

Hallo Reizigers,

Wat een belevenissen al weer. Bij dat zingen van al die oudjes had ik wel willen zijn!!
    Hopelijk wordt Laos zo mooi als jullie verwachten, maar het kan niet overal
    een paradijs zijn !!!
    Inmiddels zijn jullie al een maand weg. Nu nog ruim twee.
    Mis jullie af en toe!
    Liefs OMI Geniet van jullie verhalen !!

Tags: Tim