Phnom Penh, Battambang & Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tim Salet - WaarBenJij.nu Phnom Penh, Battambang & Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Tim Salet - WaarBenJij.nu

Phnom Penh, Battambang & Siem Reap

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Tim

02 Juni 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Het volgende plan na onze hele chille tijd op Koh Rong was om met een paar tussenstopjes naar Siem Reap te komen. De enorm lange busritten zijn we wel een beetje zat, maar je ontkomt er niet echt aan. Dus besloten wij nog een paar dagen in Phnom Penh te vertoeven, dit keer geen verdwalingen of andere gekkigheid, gewoon lekker de stad verkend en rustig aan gedaan.

Onze volgende bestemming was Battambang. Een prima stadje voor een kort verblijf. We regelden een tuktuk die ons voor 15 dollar in 1 dag alle bezienswaardigheden rond Battambang liet zien, een symphatieke gast (zoals opvallend veel Cambodjanen, erg aardig volk!) en we hadden een super mooie dag.
Als eerste zijn we naar een oude bamboetrein gegaan, een treintje dat supersnel ging en het voelde ongeveer alsof je op een vliegend tapijt zat. Dit was vroeger de manier van vervoeren voor de locals, al hebben ze er nu een motortje op gezet en gebeurde het voortbewegen vroeger met een bamboestok. Een hele ervaring, want soms kwam je tegenliggers tegen, en dan werd de trein snel uit elkaar gehaald (heel simpel) en wachtte je tot de tegenliggers gepasseerd waren. De laatste hielp dan weer om hem in elkaar te zeten.
In de middag reed ons mannetje ons naar de volgende plek, een enorm oude tempel genaamd Wat Banan. Ook liet hij ons kennismaken met een typisch cambodjaanse lekkernij, sticky rice met kokos(melk?) en bonen wat dan bewaard wordt in een kokertje van bamboe. Heel lekker en handig om mee te nemen, dit werd een terugkerende snack!
Daarna reed hij ons naar een plek waar de bomen helemaal vol hingen met super grote vleermuizen, was echt gaaf om te zien want de vleermuizen waren echt enorm.
Onze laatste bestemming was de killing cave en de bat cave. De killing cave was eigenlijk een enorme diepe grot, waar jaren geleden in de tijd van de Khmer Roux de mensen ingeduwd werden om ze af te maken. Mensen werden naar het platteland gestuurd om te gaan werken en werden levend de grot in gegooid. Beneden zag je ook nog allemaal schedels en botten liggen, heel indrukwekkende plek.
Een stukje verderop was een plek waar je aan het eind van de middag de vlucht van de vleermuizen kon zien. Het was eigenlijk een enorme gleuf/grot in een berg waar miljoenen vleermuizen rondvlogen, op een gegeven moment kwamen ze in een lange slinger allemaal naar buiten gevlogen, dat was echt tof om te zien.

De volgende dag zijn we naar Siem Reap vertrokken, dat was gelukkig maar een paar uurtjes rijden vanuit Battambang. De eerste dag hebben we de stad een beetje verkend. Leuk stadje, wel erg toeristisch, maar daardoor wel een gezellige nightmarket en makkelijker vegetarisch eten te krijgen voor mij.
De volgende dag was het tijd voor de tempels van Angkor! DE grote bezienswaardigheid en trots van de Cambodjanen.
Wij hadden mooi fietsjes gehuurd in Siem Reap en zijn op pad gegaan. Je kreeg een heel officieel pasje met pasfoto en al, en zo reden we naar Angkor Wat. We hebben de hele dag rondgereden en geklommen in dit beroemde tempelcomplex. Tot en met de 2e eeuw van de 15e eeuw was Angkor Wat de hoofdstad van het Khmer Rijk, vandaag de dag is dit HET symbool van Cambodja, het zit zelfs in de vlag verwerkt.
Heel indrukwekkend om dit in het echt te zien, het voelde soort van alsof je in een film zat, of in een computerspel. Het is er ook echt enorm groot, toen we terug wilden fietsen, zaten we 7km van het beginpunt van de tempels af.
Daarna met moeite weer teruggefietst naar Siem Reap, we waren allebei behoorlijk kapot aangezien het zo'n 40 graden was en we best wel actief waren geweest en ook veel in de zon. We hebben 5 anderhalve liter flessen water gedronken, en geen enkele keer hoeven plassen, voor mensen die een visueel beeld willen van hoeveel wij hebben gezweet!

Vandaag gaan we nog een dagje chillen, waarschijnlijk een zwembad ergens opzoeken in deze hitte, en dan vertrekken we morgen weer naar Thailand! We gaan nog 2 kleine weekjes aan de oostkust vertoeven. Chanthaburi, Koh Chang, en wellicht Koh Kut (geen grap). Tijd vliegt nu!

• 02 Juni 2014 - 08:20

Mathilde Salet:

hallo Jongelui!

Wat een prima verslag en wel een heel mooi stuk van jullie reis!
    Inmiddels zijn jullie naar Thailand voor de laatste etappe!
    Nog even genieten en dan een warm welkom in ons kikkerlandje.
    Hoewel het is hier ook lekker weer.
    Tot ziens en liefs OMI

• 02 Juni 2014 - 18:14

Mariet Linssen:

Weer een prachtig verhaal Esther en Tim. Jullie mogen toch maar veel bijzondere dingen zien en beleven. Geniet de laatste weken nog in Thailand.
    Lieve groet Theo en Mariet

Tags: tim